Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Alstom dostarczy 55 lokomotyw elektrycznych dla Kolei Ukraińskich

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
22-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/Alstom

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Alstom dostarczy 55 lokomotyw elektrycznych dla Kolei Ukraińskich
wiz. Alstom, mat. pras.
Największy europejski producent taboru szynowego podpisał umowę z Kolejami Ukraińskimi na dostawę 55 dwuczłonowych i dwusystemowych lokomotyw elektrycznych Traxx Hauler. Wartość kontraktu opiewa na 473 mln euro. Zakup elektrowozów o imponującej mocy 9,4 MW wspomogą Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju oraz Bank Światowy.

W dniu 17 listopada Koleje Ukraińskie zawarły umowę z Alstomem na dostawę 55 dwuczłonowych lokomotyw elektrycznych Traxx Hauler. Wartość kontraktu opiewa na kwotę 473 mln euro, co przy obecnych kursach walut odpowiada ponad 2 mld zł. Finansowanie zakupu mają zapewnić Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (300 mln euro) oraz Bank Światowy (190 mln USD). Pożyczka udzielona przez EBOiR zakłada spłatę w ciągu 18 lat z 4-letnią karencją. Strategiczna inwestycja odpowiada na coraz bardziej palące problemy taborowe narodowego ukraińskiego przewoźnika – średnia wieku jego taboru trakcyjnego wynosi już 46 lat, co czyni przyspieszenie jego wymiany koniecznością. Co istotne, 55 nowych Traxxów Hauler zastąpi 80 starszych elektrowozów. 

Będą one bowiem dwusystemowe – możliwość pracy w systemach zasilania 3 kV DC i 25 kV AC 50 Hz wyeliminuje konieczność długotrwałych postojów w celu zmiany lokomotywy. Dodatkowo imponująca moc na poziomie od 7,2 MW przy zasilaniu prądem stałym do 9,4 MW przy zasilaniu prądem zmiennym ma umożliwić prowadzenie pociągów cięższych o ok. 30%. Traxxy Hauler nie będą też wymagały dokonywania przeglądu technicznego co 3 dni, lecz co 37 dni, co umożliwi znaczące zwiększenie średniego dobowego przebiegu w przypadku nowej serii w porównaniu z dotychczas eksploatowanym taborem trakcyjnym. Mówimy tu zatem nie tylko o inwestycji odtworzeniowej, ale również inwestycji w efektywność operacyjną. Maksymalna prędkość eksploatacyjna wyniesie natomiast tylko 120 km/h.

– Kontrakt z Kolejami Ukraińskimi stanowi ważny krok w naszym zaangażowaniu we wspieranie modernizacji ukraińskiej kolei. Lokomotywy elektryczne, które dostarczymy, są dostosowane do specyficznych potrzeb infrastrukturalnych Ukrainy. Zapewnią zarazem niezawodność, wysoką wydajność i efektywność energetyczną. Jesteśmy dumni, że możemy przyczynić się do rozwoju gospodarczego i zwiększania odporności Ukrainy, dostarczając zrównoważone rozwiązania w zakresie mobilności – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Henri Poupart-Lafarge, pełniący funkcję CEO w Alstomie. Ołeksandr Piercowski, prezes zarządu Kolei Ukraińskich, stwierdził ponadto, że wsparcie zakupu przez międzynarodowe instytucje finansowe świadczy o wierze w przyszłość ukraińskiego transportu kolejowego.

Umowa na dostawę nowych elektrowozów została podpisana w obecności prezydentów Francji i Ukrainy, Emmanuela Macrona i Wołodymyra Zełenskiego. Cała seria, która powstanie w zakładzie produkcyjnym w Belfort we Francji, ma zostać dostarczona w latach 2027-2029, przy czym na rok 2027 zaplanowano jazdy testowe i proces homologacji. Warto dodać, że Traxx Hauler w istocie nie jest jednolitą platformą, lecz wspólną nazwą dla różnych konstrukcji ciężkich elektrowozów, zarówno zaprojektowanych przez Alstom, jak również nieistniejącego już producenta Bombardier Transportation, który został przejęty przez francuski koncern w 2021 roku (np. platforma IORE). Wizualizacja Traxxów Hauler dla Kolei Ukraińskich wskazuje, że będą one zbliżone do elektrowozów Prima T8, eksploatowanych w Kazachstanie i Azerbejdżanie.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Niderlandzkie na zakupach. Nawet 36 Flirtów z Siedlec [wizualizacje]

Tabor i technika

Koleje Niderlandzkie na zakupach. Nawet 36 Flirtów z Siedlec [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 20 listopada 2025

Siemens wygrywa duży przetarg w Szwajcarii. Stadler niepocieszony

Tabor i technika

Talgo 230 już jeżdżą z Kopenhagi do Hamburga

Pasażer

Talgo 230 już jeżdżą z Kopenhagi do Hamburga

Mikołaj Kobryński 05 listopada 2025

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Tabor i technika

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Mikołaj Kobryński 31 października 2025

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Tabor i technika

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Mikołaj Kobryński 30 października 2025

Zobacz również:

Koleje Niderlandzkie na zakupach. Nawet 36 Flirtów z Siedlec [wizualizacje]

Tabor i technika

Koleje Niderlandzkie na zakupach. Nawet 36 Flirtów z Siedlec [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 20 listopada 2025

Siemens wygrywa duży przetarg w Szwajcarii. Stadler niepocieszony

Tabor i technika

Talgo 230 już jeżdżą z Kopenhagi do Hamburga

Pasażer

Talgo 230 już jeżdżą z Kopenhagi do Hamburga

Mikołaj Kobryński 05 listopada 2025

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Tabor i technika

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Mikołaj Kobryński 31 października 2025

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Tabor i technika

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Mikołaj Kobryński 30 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij